Jak identyfikować szanse biznesowe?

Walt Disney wpadł na pomysł stworzenia Magic Kingdom podczas rodzinnych wakacji w Kopenhadze, gdy odwiedzał park rozrywki Ogrody Tivoli. Projekt ten uznał za szansę i ocenił, że jest w stanie stworzyć jego lepszą wersję w Kalifornii.

Przykład ten pokazuje, jak szukać szans. Żadna idea nie narodzi się w próżni. Dlatego trzeba wyjść w świat i polować na pomysły.

Kreowanie pomysłów prowadzących do odkrycia nowych szans biznesowych nie jest łatwe. Konieczne, rutynowe działania w firmie w naturalny sposób ograniczają kreatywność. Menedżerowie tracą wówczas szerokie spojrzenie na biznes, a jest ono kluczowe podczas szukania szans.

 

Kilka rad, które pomogą w generowaniu pomysłów na nowe szanse:

  1. Identyfikuj prawdziwe problemy klientów.

Większość dobrych pomysłów zaczyna się od poznania klienta. Produkt/usługa powinny rozwiązywać prawdziwe problemy klientów, bo to wokół nich należy budować biznes. Słuchaj klientów. Co mówią o branży i produktach? Jakie są ich frustracje? Z czego są niezadowoleni? Co mogłoby im pomóc?

  1. Zadawaj pytania.

Przystępując do narady, która ma generować nowe szanse, warto przygotować zestaw pytań z wielu różnych obszarów związanych z firmą i z jej otoczeniem. Powinny to być przede wszystkim pytania o klientów i konkurencję. Im więcej pytań zadamy, tym lepiej. Dzięki temu umysł nie błądzi w pustce, lecz znajduje obszar, który próbuje zbadać.

  1. Poproś innych o pomysły.

Każda osoba inaczej postrzega świat, inaczej postrzega sytuację firmy i możliwe szanse. Zespół złożony z różnych osób może odkryć coś naprawdę istotnego. Spotykaj się z inteligentnymi ludźmi, rozmawiaj z nimi. Mogą mieć dla ciebie gotowy pomysł.

  1. Poznawaj swoich konkurentów.

Analiza konkurencji powinna dawać odpowiedzi na pytania: „Co robią dobrze?”, „Dlaczego klienci idą do nich?”. To pomoże zidentyfikować kluczowe szanse biznesowe, dzięki czemu łatwiej będzie rozwijać produkty i/lub zwiększać zasięg rynkowy. Nie chodzi o kopiowanie, raczej o inspirację i wybranie tych elementów, które nie dość, że działają u konkurencji, to będą też pasowały do nas.

  1. Poznawaj trendy.

Poznawaj swoją branżę, najnowsze technologie, trendy, publikacje, poglądy wiarygodnych ekspertów. Przyjrzyj się firmom, które odniosły sukcesy w innych krajach. Zajmujesz się modą? Obserwuj Paryż. Masz do czynienia z oprogramowaniem? Zainteresuj się Doliną Krzemową. Działasz w finansach? Zwróć uwagę na Nowy Jork. Zastanów się, jak to przenieść na swój rynek.

  1. Zdiagnozuj swoje problemy lub problemy firmy.

Doświadczanie problemów swoich lub swojej firmy to najlepsze pole do szukania szans. Także życie codzienne jest pełne problemów, które warto eksplorować. Odkrycie własnych frustracji często prowadzi do nowych pomysłów na biznes. To może dotyczyć rynku B2B. Masz firmę i ciągle napotykasz problemy? Nie możesz znaleźć dobrego rozwiązania? Zacznij nad tym pracować. To może być naprawdę znacząca szansa. Zastanów się, czego ludzie nie lubią robić. Znajdź sposoby, jak to robić w sposób bardziej dogodny. Wykorzystaj nowe technologie.

  1. Zostań ekspertem w jakimś obszarze nowoczesnej wiedzy.

Trzeba być dobrym chociaż w jednej dziedzinie wiedzy. Nie ma możliwości stworzenia czegoś nowego bez konkretnej wiedzy. Znacznie lepiej, gdy jesteś ekspertem w dwóch obszarach. Skrzyżowanie dwóch dróg prowadzi do nowych perspektyw.

  1. Popraw już istniejący pomysł.

Większość pomysłów już istnieje. Zawsze jest jednak przestrzeń do udoskonaleń. Co dodać, co wyeliminować, jakie nowe kanały sprzedaży wprowadzić, jak poprawić obsługę klienta, jakość?
 

Podziel się z innymi:

Facebook
LinkedIn

Spis treści artykułu

Podobne teamty

Rola HR-u w tworzeniu strategii firmy

Od kilku lat nasza firma, Discover Strategy, zajmuje się prowadzeniem szkoleń dotyczących myślenia strategicznego. Organizujemy również narady strategiczne, które pomagają zdiagnozować najistotniejsze problemy stojące przed