Od specjalisty do stratega – szkolenie menedżerów z grupy talentów

Od specjalisty do stratega – szkolenie menedżerów z grupy talentów

Ostatnio prowadziliśmy kilka szkoleń Lider Myślący Strategicznie dla uczestników programów rozwoju talentów. Poniżej kilka wniosków z tych szkoleń.

Uczestnikami tych programów są menedżerowie, którzy osiągnęli ponadprzeciętne wyniki w swoich obszarach działania. Menedżerowie ci – na ścieżkach rozwoju swojej kariery – powinni pomyśleć o przejściu z zarządzania operacyjnego do zarządzania strategicznego.

Odnoszenie sukcesu w rozwiązywaniu problemów operacyjnych nie gwarantuje sukcesu w rozwiązywaniu problemów strategicznych. Z drugiej strony, największym błędem jest rozwiązywanie problemów strategicznych, tak jak by to były problemy operacyjne.

 

Problemy operacyjne Problemy strategiczne
  • Są jasne – wiemy, o co chodzi i co trzeba rozwiązać.
  • Wymagają skupienia się na wąskim wycinku rzeczywistości oraz uporządkowania danych i faktów.
  • Ekspert jest w stanie zaproponować dobre rozwiązanie.
  • Obejmują wiele kontekstów: biznesowy, społeczny, naukowy, techniczny, polityczny i estetyczny.
  • Są unikalne.
  • Mogą być zdefiniowane i interpretowane na wiele sposobów.
  • Nie mają jednego prawidłowego rozwiązania ani ograniczonego zestawu potencjalnych rozwiązań.

 

Dlatego też najważniejszym celem tych szkoleń jest, aby osoba o umiejętnościach specjalisty rozwinęła też swoje umiejętności stratega.

 

Specjalista Strateg
  • Zajmuje się zagadnieniami operacyjnymi.
  • Awansuje z powodu rosnącej specjalistycznej wiedzy fachowej.
  • Ma zdolność myślenia analitycznego, czyli rozdzielania problemu i jego interpretowania pod kątem ilościowym.

 

  • Rozumie istotę procesu myślenia strategicznego.
  • Myśli syntetycznie.
  • Lubi dialog i wymianę poglądów.
  • Lubi wyzwania i skomplikowane problemy.
  • Nie obawia się wieloznaczności i niepewności.
  • Lubi eksperymentować i wnosić korekty do swoich koncepcji.
  • Potrafi spojrzeć szerzej, aby dostrzec nowe szanse, nowe rynki, nowych klientów.
  • Potrafi kwestionować aktualne założenia i status quo.

 

Podczas szkolenia rozpoznajemy osoby o naturalnych predyspozycjach do bycia strategiem. Wydaje się, że – jak wszystkiego – można nauczyć się także być strategiem. Pomocne jest w tym, oprócz zdobycia wiedzy strategicznej, poznanie języka strategicznego. Język wpływa na postrzeganie przez nas rzeczywistości. Używając pojęć strategicznych, patrzymy na rzeczywistość z perspektywy strategicznej. Dlatego też z naszych doświadczeń wynika, że jest to jedna z dróg, aby stać się strategiem. Szkolenie stwarza warunki do rozwoju i treningu umiejętności strategicznych w dynamicznej, eksperymentalnej formie.