Rola HR-u w tworzeniu strategii firmy

Od kilku lat nasza firma, Discover Strategy, zajmuje się prowadzeniem szkoleń dotyczących myślenia strategicznego. Organizujemy również narady strategiczne, które pomagają zdiagnozować najistotniejsze problemy stojące przed firmą, a następnie znaleźć ich rozwiązanie.

Wspólnie z wydawnictwem MT Biznes wydaliśmy książkę Richarda Rumelta Dobra strategia – zła strategia. Książka ta odpowiada na najważniejsze wyzwanie, z jakim obecnie borykają się firmy. Rumelt proponuje metodologię tworzenia strategii, która ma poprowadzić firmę drogą rozwoju. Współpracując z organizacjami, wykorzystujemy właśnie tę metodologię.

Czytaj dalej

Jak powstają pomysły – czyli jak być kreatywnym?

Rozwiązując problemy biznesowe, musimy zmierzyć się z kwestią kreatywności. Niektóre osoby uważają, że nie są kreatywne, i wycofują się z procesu generowania pomysłów. Polega się wtedy na osobach twórczych.

Aby odkryć członków zespołu, którzy mają potencjał kreatywności, można przeprowadzić szkolenie identyfikujące role w zespole, oparte na metodologii prof. M. Belbina. Jeśli w naszym zespole jest Kreator, to możemy liczyć na jego zdolność rozwiązywania trudnych problemów. Jeśli mamy w grupie Poszukiwacza Źródeł, zyskamy dzięki jego umiejętności badania różnych źródeł i wyciągania z nich pomysłów, które albo są już gotowe, albo po udoskonaleniu będą pasować do naszej sytuacji.

Czytaj dalej

Jak zwalczać błędy w myśleniu?

W ostatnich postach poruszyłem problem błędów poznawczych, z którymi muszą radzić sobie menedżerowie. W artykule Ciche narady sposobem na ograniczoną kreatywność omówiłem efekt aureoli, inaczej zwany efektem halo, czyli błąd poznawczy polegający na zawyżeniu oceny wypowiedzi nadawcy ze względu na jego wygląd, sposób mówienia lub zajmowane przez niego stanowisko. W poście Dialog – klucz do innowacji opisałem efekt ślepych punktów, który sprowadza się do tego, że zauważa się błędy poznawcze u innych, a zarazem ignoruje niedoskonałości własnego umysłu.

Czytaj dalej

Zmień reguły gry

Coraz silniejsza konkurencja rodzi potrzebę tworzenia nowych rynków lub nowych rozwiązań na ustalonych rynkach. Odróżnianie się to klucz do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Dlatego też Strateg powinien mieć zdolność zmieniania reguł gry. Ta zdolność bierze się z „przekornego” umysłu. Przekorność jest widoczna wszędzie – w biurze, w laboratorium i w start-upie. Gdy wszyscy idą w lewo, przekorny Strateg wie, że musi iść w prawo; gdy wszyscy mówią, on milczy, gdy wszyscy się zgadzają, on jest przeciwny.

Czytaj dalej
Ciche narady sposobem na ograniczoną kreatywność

Ciche narady sposobem na ograniczoną kreatywność

Podczas narad ulegamy, często całkiem nieświadomie, wpływom różnych błędów poznawczych. Efekt aureoli, inaczej zwany efektem halo, to błąd poznawczy polegający na zawyżeniu oceny wypowiedzi nadawcy ze względu na jego wygląd, sposób mówienia lub zajmowane przez niego stanowisko. Przeciwną stroną tego efektu jest sytuacja, gdy mądry, kreatywny introwertyk jest niesłyszany, ponieważ jego wypowiedź nie ma wystarczającej siły przebicia. Ten błąd poznawczy wpływa na nasze myślenie o ludziach i o problemach biznesowych.

Czytaj dalej
Szanse biznesowe

Jak identyfikować szanse biznesowe?

Walt Disney wpadł na pomysł stworzenia Magic Kingdom podczas rodzinnych wakacji w Kopenhadze, gdy odwiedzał park rozrywki Ogrody Tivoli. Projekt ten uznał za szansę i ocenił, że jest w stanie stworzyć jego lepszą wersję w Kalifornii.

Przykład ten pokazuje, jak szukać szans. Żadna idea nie narodzi się w próżni. Dlatego trzeba wyjść w świat i polować na pomysły.

Czytaj dalej

Dialog – klucz do innowacji

Tworzenie strategii wymaga nieustanego badania szerokiego kontekstu, w jakim znajduje się organizacja, w poszukiwaniu ważnych informacji i aby poszerzyć wiedzę. Prowadzi to do odkrywania kluczowych problemów, które albo mogą być poddawane dyskusji, albo mogą znaleźć się w „czarnych skrzynkach” i nigdy nie ujrzeć światła dziennego.

Każda dobra strategia wymaga skoncentrowania działań i zasobów na nowych celach, a tym samym na porzuceniu dotychczasowych. Zmiana strategii powoduje, że niektóre osoby stracą swoje znaczenie, a sytuacja innych osób znacznie się poprawi. To przyczyna sprzeciwu, jaki wywołuje zmiana strategii wśród części zainteresowanych.

Czytaj dalej

3 kluczowe pytania strategiczne

Strategia sprowadza się do odpowiedzi na 3 kluczowe pytania strategiczne:

  • Kto powinien być naszym klientem?
  • Co powinniśmy oferować (produkty/usługi)?
  • Jakie działania powinniśmy wykonywać?

 

Odpowiedź na te pytania pozycjonuje firmę.

Czytaj dalej

Zła strategia – najważniejsze cechy

Jest oczywiste, że osoby odpowiedzialne za firmę powinny być skoncentrowana przede wszystkim na strategii. Tak powinno być, ale w zdecydowanej większości przypadków tak się nie dzieje.

Choć tak dużo mówi się o strategii, mało jest rzeczywistego zrozumienia, czym ona jest.

Czytaj dalej