Dialog – klucz do innowacji

Tworzenie strategii wymaga nieustanego badania szerokiego kontekstu, w jakim znajduje się organizacja, w poszukiwaniu ważnych informacji i aby poszerzyć wiedzę. Prowadzi to do odkrywania kluczowych problemów, które albo mogą być poddawane dyskusji, albo mogą znaleźć się w „czarnych skrzynkach” i nigdy nie ujrzeć światła dziennego.

Każda dobra strategia wymaga skoncentrowania działań i zasobów na nowych celach, a tym samym na porzuceniu dotychczasowych. Zmiana strategii powoduje, że niektóre osoby stracą swoje znaczenie, a sytuacja innych osób znacznie się poprawi. To przyczyna sprzeciwu, jaki wywołuje zmiana strategii wśród części zainteresowanych.

Czytaj dalej

3 kluczowe pytania strategiczne

Strategia sprowadza się do odpowiedzi na 3 kluczowe pytania strategiczne:

  • Kto powinien być naszym klientem?
  • Co powinniśmy oferować (produkty/usługi)?
  • Jakie działania powinniśmy wykonywać?

 

Odpowiedź na te pytania pozycjonuje firmę.

Czytaj dalej

Zła strategia – najważniejsze cechy

Jest oczywiste, że osoby odpowiedzialne za firmę powinny być skoncentrowana przede wszystkim na strategii. Tak powinno być, ale w zdecydowanej większości przypadków tak się nie dzieje.

Choć tak dużo mówi się o strategii, mało jest rzeczywistego zrozumienia, czym ona jest.

Czytaj dalej

Psychologia strategicznego przywództwa

W Harvard Business Review (lipiec – sierpień 2011) ukazał się artykuł Giovanniego Gavetti „The Psychology of Strategic Leadership”, którego istotę przedstawię poniżej.

Tworząc strategię, Strateg koncentruje się na klientach, konkurentach, trendach itd., ale często pomija refleksję nad tym co właściwie tworzy strategię, czyli swój umysł. Strateg ma do dyspozycji wiele narzędzi i koncepcji, jednak podstawowe wyzwanie przed jakim stoi Strateg, to jak przezwyciężyć swoje ograniczenia w myśleniu i swoją krótkowzroczność.

Czytaj dalej

Od specjalisty do stratega – szkolenie menedżerów z grupy talentów

Od specjalisty do stratega – szkolenie menedżerów z grupy talentów

Ostatnio prowadziliśmy kilka szkoleń Lider Myślący Strategicznie dla uczestników programów rozwoju talentów. Poniżej kilka wniosków z tych szkoleń.

Uczestnikami tych programów są menedżerowie, którzy osiągnęli ponadprzeciętne wyniki w swoich obszarach działania. Menedżerowie ci – na ścieżkach rozwoju swojej kariery – powinni pomyśleć o przejściu z zarządzania operacyjnego do zarządzania strategicznego.

Czytaj dalej

Model Rozwiązywania Problemów Strategicznych

 

Najważniejszą rolą lidera w każdej organizacji jest umiejętność podejmowania mądrych decyzji. Można być osobą empatyczną, mieć entuzjazm, dobre chęci, dbać o zespół, mieć wysoką inteligencję emocjonalną, lecz ostatecznym sprawdzianem wartości menedżera jest jego umiejętność rozwiązywania problemów. Zwłaszcza problemów strategicznych.

Czytaj dalej

Wstęp do książki: „Dobra strategia zła strategia”

Ta książka jest nie tylko o strategii, ale jest także strategiczna, gdyż proponuje zakwestionowanie przyjmowanych dotychczas prawd. Jest strategiczna, gdyż odpowiada na najważniejsze wyzwanie, z jakim borykają się firmy – jaką metodologię tworzenia strategii wybrać, tak aby wypracowana strategia poprowadziła naszą firmę drogą rozwoju.

Po przeczytaniu tej książki, drogi Czytelniku, już nic nie będzie takie samo.

Czytaj dalej

How to think differently?

Mikołaj Kopernik mistrzem reframingu

Celem myślenia strategicznego jest projektowanie nowej rzeczywistości biznesowej. Procesy, które mają prowadzić do innowacji w tym obszarze często są przedstawiane w sposób uproszczony. Jednak istota innowacji strategicznej nie jest prosta i jasna, gdyż dotyczy przyszłości. A przyszłość jest nieznana, co nie znaczy, ze nie możemy jej projektować i na nią wpływać.

Jednym z umysłowych procesów prowadzących do transformacji biznesu jest reframing, czyli przeformułowanie.

Reframing polega na umiejętności spojrzenia na siebie, na problem, na sytuację z różnych punktów widzenia, aby zobaczyć dzięki temu nową, inną rzeczywistość. Proces ten polega na wykraczaniu poza obecny punkt widzenia i nadawania tej samej sytuacji nowego znaczenia.

Czytaj dalej