Zmień reguły gry

Coraz silniejsza konkurencja rodzi potrzebę tworzenia nowych rynków lub nowych rozwiązań na ustalonych rynkach. Odróżnianie się to klucz do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Dlatego też Strateg powinien mieć zdolność zmieniania reguł gry. Ta zdolność bierze się z „przekornego” umysłu. Przekorność jest widoczna wszędzie – w biurze, w laboratorium i w start-upie. Gdy wszyscy idą w lewo, przekorny Strateg wie, że musi iść w prawo; gdy wszyscy mówią, on milczy, gdy wszyscy się zgadzają, on jest przeciwny.

Czytaj dalej
Ciche narady sposobem na ograniczoną kreatywność

Ciche narady sposobem na ograniczoną kreatywność

Podczas narad ulegamy, często całkiem nieświadomie, wpływom różnych błędów poznawczych. Efekt aureoli, inaczej zwany efektem halo, to błąd poznawczy polegający na zawyżeniu oceny wypowiedzi nadawcy ze względu na jego wygląd, sposób mówienia lub zajmowane przez niego stanowisko. Przeciwną stroną tego efektu jest sytuacja, gdy mądry, kreatywny introwertyk jest niesłyszany, ponieważ jego wypowiedź nie ma wystarczającej siły przebicia. Ten błąd poznawczy wpływa na nasze myślenie o ludziach i o problemach biznesowych.

Czytaj dalej
Szanse biznesowe

Jak identyfikować szanse biznesowe?

Walt Disney wpadł na pomysł stworzenia Magic Kingdom podczas rodzinnych wakacji w Kopenhadze, gdy odwiedzał park rozrywki Ogrody Tivoli. Projekt ten uznał za szansę i ocenił, że jest w stanie stworzyć jego lepszą wersję w Kalifornii.

Przykład ten pokazuje, jak szukać szans. Żadna idea nie narodzi się w próżni. Dlatego trzeba wyjść w świat i polować na pomysły.

Czytaj dalej

Dialog – klucz do innowacji

Tworzenie strategii wymaga nieustanego badania szerokiego kontekstu, w jakim znajduje się organizacja, w poszukiwaniu ważnych informacji i aby poszerzyć wiedzę. Prowadzi to do odkrywania kluczowych problemów, które albo mogą być poddawane dyskusji, albo mogą znaleźć się w „czarnych skrzynkach” i nigdy nie ujrzeć światła dziennego.

Każda dobra strategia wymaga skoncentrowania działań i zasobów na nowych celach, a tym samym na porzuceniu dotychczasowych. Zmiana strategii powoduje, że niektóre osoby stracą swoje znaczenie, a sytuacja innych osób znacznie się poprawi. To przyczyna sprzeciwu, jaki wywołuje zmiana strategii wśród części zainteresowanych.

Czytaj dalej

3 kluczowe pytania strategiczne

Strategia sprowadza się do odpowiedzi na 3 kluczowe pytania strategiczne:

  • Kto powinien być naszym klientem?
  • Co powinniśmy oferować (produkty/usługi)?
  • Jakie działania powinniśmy wykonywać?

 

Odpowiedź na te pytania pozycjonuje firmę.

Czytaj dalej

Zła strategia – najważniejsze cechy

Jest oczywiste, że osoby odpowiedzialne za firmę powinny być skoncentrowana przede wszystkim na strategii. Tak powinno być, ale w zdecydowanej większości przypadków tak się nie dzieje.

Choć tak dużo mówi się o strategii, mało jest rzeczywistego zrozumienia, czym ona jest.

Czytaj dalej

Psychologia strategicznego przywództwa

W Harvard Business Review (lipiec – sierpień 2011) ukazał się artykuł Giovanniego Gavetti „The Psychology of Strategic Leadership”, którego istotę przedstawię poniżej.

Tworząc strategię, Strateg koncentruje się na klientach, konkurentach, trendach itd., ale często pomija refleksję nad tym co właściwie tworzy strategię, czyli swój umysł. Strateg ma do dyspozycji wiele narzędzi i koncepcji, jednak podstawowe wyzwanie przed jakim stoi Strateg, to jak przezwyciężyć swoje ograniczenia w myśleniu i swoją krótkowzroczność.

Czytaj dalej

Od specjalisty do stratega – szkolenie menedżerów z grupy talentów

Od specjalisty do stratega – szkolenie menedżerów z grupy talentów

Ostatnio prowadziliśmy kilka szkoleń Lider Myślący Strategicznie dla uczestników programów rozwoju talentów. Poniżej kilka wniosków z tych szkoleń.

Uczestnikami tych programów są menedżerowie, którzy osiągnęli ponadprzeciętne wyniki w swoich obszarach działania. Menedżerowie ci – na ścieżkach rozwoju swojej kariery – powinni pomyśleć o przejściu z zarządzania operacyjnego do zarządzania strategicznego.

Czytaj dalej

Model Rozwiązywania Problemów Strategicznych

 

Najważniejszą rolą lidera w każdej organizacji jest umiejętność podejmowania mądrych decyzji. Można być osobą empatyczną, mieć entuzjazm, dobre chęci, dbać o zespół, mieć wysoką inteligencję emocjonalną, lecz ostatecznym sprawdzianem wartości menedżera jest jego umiejętność rozwiązywania problemów. Zwłaszcza problemów strategicznych.

Czytaj dalej