Strategia sprowadza się do odpowiedzi na 3 kluczowe pytania strategiczne:
- Kto powinien być naszym klientem?
- Co powinniśmy oferować (produkty/usługi)?
- Jakie działania powinniśmy wykonywać?
Odpowiedź na te pytania pozycjonuje firmę.
Czytaj dalej›Strategia sprowadza się do odpowiedzi na 3 kluczowe pytania strategiczne:
Odpowiedź na te pytania pozycjonuje firmę.
Czytaj dalej›Jest oczywiste, że osoby odpowiedzialne za firmę powinny być skoncentrowana przede wszystkim na strategii. Tak powinno być, ale w zdecydowanej większości przypadków tak się nie dzieje.
Choć tak dużo mówi się o strategii, mało jest rzeczywistego zrozumienia, czym ona jest.
Czytaj dalej›W Harvard Business Review (lipiec – sierpień 2011) ukazał się artykuł Giovanniego Gavetti „The Psychology of Strategic Leadership”, którego istotę przedstawię poniżej.
Tworząc strategię, Strateg koncentruje się na klientach, konkurentach, trendach itd., ale często pomija refleksję nad tym co właściwie tworzy strategię, czyli swój umysł. Strateg ma do dyspozycji wiele narzędzi i koncepcji, jednak podstawowe wyzwanie przed jakim stoi Strateg, to jak przezwyciężyć swoje ograniczenia w myśleniu i swoją krótkowzroczność.
Czytaj dalej›Od specjalisty do stratega – szkolenie menedżerów z grupy talentów
Ostatnio prowadziliśmy kilka szkoleń Lider Myślący Strategicznie dla uczestników programów rozwoju talentów. Poniżej kilka wniosków z tych szkoleń.
Uczestnikami tych programów są menedżerowie, którzy osiągnęli ponadprzeciętne wyniki w swoich obszarach działania. Menedżerowie ci – na ścieżkach rozwoju swojej kariery – powinni pomyśleć o przejściu z zarządzania operacyjnego do zarządzania strategicznego.
Czytaj dalej›
Najważniejszą rolą lidera w każdej organizacji jest umiejętność podejmowania mądrych decyzji. Można być osobą empatyczną, mieć entuzjazm, dobre chęci, dbać o zespół, mieć wysoką inteligencję emocjonalną, lecz ostatecznym sprawdzianem wartości menedżera jest jego umiejętność rozwiązywania problemów. Zwłaszcza problemów strategicznych.
Czytaj dalej›Ta książka jest nie tylko o strategii, ale jest także strategiczna, gdyż proponuje zakwestionowanie przyjmowanych dotychczas prawd. Jest strategiczna, gdyż odpowiada na najważniejsze wyzwanie, z jakim borykają się firmy – jaką metodologię tworzenia strategii wybrać, tak aby wypracowana strategia poprowadziła naszą firmę drogą rozwoju.
Po przeczytaniu tej książki, drogi Czytelniku, już nic nie będzie takie samo.
Czytaj dalej›Mikołaj Kopernik mistrzem reframingu
Celem myślenia strategicznego jest projektowanie nowej rzeczywistości biznesowej. Procesy, które mają prowadzić do innowacji w tym obszarze często są przedstawiane w sposób uproszczony. Jednak istota innowacji strategicznej nie jest prosta i jasna, gdyż dotyczy przyszłości. A przyszłość jest nieznana, co nie znaczy, ze nie możemy jej projektować i na nią wpływać.
Jednym z umysłowych procesów prowadzących do transformacji biznesu jest reframing, czyli przeformułowanie.
Reframing polega na umiejętności spojrzenia na siebie, na problem, na sytuację z różnych punktów widzenia, aby zobaczyć dzięki temu nową, inną rzeczywistość. Proces ten polega na wykraczaniu poza obecny punkt widzenia i nadawania tej samej sytuacji nowego znaczenia.
Czytaj dalej›