Psychologia strategicznego przywództwa

W Harvard Business Review (lipiec – sierpień 2011) ukazał się artykuł Giovanniego Gavetti „The Psychology of Strategic Leadership”, którego istotę przedstawię poniżej.

Tworząc strategię, Strateg koncentruje się na klientach, konkurentach, trendach itd., ale często pomija refleksję nad tym co właściwie tworzy strategię, czyli swój umysł. Strateg ma do dyspozycji wiele narzędzi i koncepcji, jednak podstawowe wyzwanie przed jakim stoi Strateg, to jak przezwyciężyć swoje ograniczenia w myśleniu i swoją krótkowzroczność.

Czytaj dalej

Od specjalisty do stratega – szkolenie menedżerów z grupy talentów

Od specjalisty do stratega – szkolenie menedżerów z grupy talentów

Ostatnio prowadziliśmy kilka szkoleń Lider Myślący Strategicznie dla uczestników programów rozwoju talentów. Poniżej kilka wniosków z tych szkoleń.

Uczestnikami tych programów są menedżerowie, którzy osiągnęli ponadprzeciętne wyniki w swoich obszarach działania. Menedżerowie ci – na ścieżkach rozwoju swojej kariery – powinni pomyśleć o przejściu z zarządzania operacyjnego do zarządzania strategicznego.

Czytaj dalej

Model Rozwiązywania Problemów Strategicznych

 

Najważniejszą rolą lidera w każdej organizacji jest umiejętność podejmowania mądrych decyzji. Można być osobą empatyczną, mieć entuzjazm, dobre chęci, dbać o zespół, mieć wysoką inteligencję emocjonalną, lecz ostatecznym sprawdzianem wartości menedżera jest jego umiejętność rozwiązywania problemów. Zwłaszcza problemów strategicznych.

Czytaj dalej

Wstęp do książki: „Dobra strategia zła strategia”

Ta książka jest nie tylko o strategii, ale jest także strategiczna, gdyż proponuje zakwestionowanie przyjmowanych dotychczas prawd. Jest strategiczna, gdyż odpowiada na najważniejsze wyzwanie, z jakim borykają się firmy – jaką metodologię tworzenia strategii wybrać, tak aby wypracowana strategia poprowadziła naszą firmę drogą rozwoju.

Po przeczytaniu tej książki, drogi Czytelniku, już nic nie będzie takie samo.

Czytaj dalej

How to think differently?

Mikołaj Kopernik mistrzem reframingu

Celem myślenia strategicznego jest projektowanie nowej rzeczywistości biznesowej. Procesy, które mają prowadzić do innowacji w tym obszarze często są przedstawiane w sposób uproszczony. Jednak istota innowacji strategicznej nie jest prosta i jasna, gdyż dotyczy przyszłości. A przyszłość jest nieznana, co nie znaczy, ze nie możemy jej projektować i na nią wpływać.

Jednym z umysłowych procesów prowadzących do transformacji biznesu jest reframing, czyli przeformułowanie.

Reframing polega na umiejętności spojrzenia na siebie, na problem, na sytuację z różnych punktów widzenia, aby zobaczyć dzięki temu nową, inną rzeczywistość. Proces ten polega na wykraczaniu poza obecny punkt widzenia i nadawania tej samej sytuacji nowego znaczenia.

Czytaj dalej